Фрактура – нарушена костна цялост. Превенция, лечение, кинезитерапия.

Под фрактура или счупване на кост разбираме прекъсването на нейната цялост. Механизмът на получаване на фрактурата може да бъде директен или индиректен. Той често е свързан със травматичен инцидент – спортен, битов, пътно-транспортен. Рискови фактори за възникване на фрактура са остеопороза и захарен диабет. Най-често засегнати са костите на ръцете, предмишницата, ключица, както и костите на подбедрицата и ходилото. С напредване на възрастта се наблюдават често фрактури на шийката на тазобедрената става, вследствие на падания, както и фрактури на прешлени. Според формата на счупването, фрактурите биват: напречни, спираловидни, многофрагментни, компресивни, открити. Фрактурите винаги се съпътстват от различна степен на мекотъканна увреда. Засегнатата зона е със загубени двигателни и опорни функции.

Симптоми

Вследствие на самата фрактура освен нарушаване целостта на коста е налице и мекотъканна травма с кръвоизлив. Комбинацията от едновременно засягане на костни и меки тъкани води до следните патологични промени:

  • болка
  • оток
  • хематом
  • деформация
  • засегнат обем на движение
  • засегната двигателна и опорна функция

За всяко счупване наместването и имобилизацията са клинични процедури, необходими за костното срастване. Преглед от лекар-ортопед, ренгенова снимка, обездвижване на засегнатата зона са част от клиничните процедури, през които преминава пострадалия. По-сложни фрактури изискват оперативни интервенции, свързани с поставянето на метални остеосинтези/импланти и по-дълъг период на обездвижване. Откритите фрактури крият голям риск от инфекции, разкъсване на нерви, съдове и сухужилия, които могат да доведат до трайни увреждания и по правило изискват по-дълъг период на възстановяване.Лечението протича консервативно или оперативно. Правилната и адеквакватна реакция при наличие на фрактура включва обездвижване, елевация и поставяне на лед на мястото на счупването.

Възстановяване

Възстановителният процес при фрактурите протича през три фази, като възстановяването на съпътстващата мекотъканна увреда е определящо за крайния резултат:

  • фаза на възпаление – протича през острата фаза. При нея се формира хематом, който се трансформира в клетъчен мост и запълва мястото на счупването.
  • фаза на костно възстановяване – започва след края на острата фаза и продължава до около 50 ден. Костната регенерация преминава последователно през съединително-тъканен, фиброзно-хрущялен и костен калус.
  • фаза на костно ремоделиране – продължава до 3-4 месеца след получаването на фрактурата. Ремоделирането на костния калус се осъществява под въздействието на механичен стрес до пълното възстановяване на костния строеж.

Продължителността на фазите зависи от тежестта на травмата, общия здравен статус, двигателната активност на пациента и продължителността на имобилизация, необходима за костното срастване. Това нанася сериозни щети върху двигателната активност на засегнатия крайник. Тук трябва да споменем необходимостта от раздвижване на пострадалия крайник от рехабилитатор/кинезитерапевт, веднага след сваляне на имобилизацията. Това ще допринесе за максималното функционално възстановяване като поетапно се възстановяват:

  • нарушената циркулация;
  • ставната мобилност, като се възстановават еластичността на ставната капсула, лигаменти, сухожилия и фасции;
  • отслабнала мускулатура;
  • опорна функция, равновесие и координация.

Превенция на фрактура

Както споменахме падането е след най-честите причини за получаване на фрактури, особено при хора в напреднала възраст. Ето някои прости правила, които могат да се ползват:

  • Поддържайте добро зрение.
  • Тренирайте баланс, координация и равновесие.
  • Правете ниско-интензивни тренировки с леки тежести.
  • Използвайте помощни средства, ако имате необходимост от тях.
  • Подбирайте внимателно обувките си, оглеждайки материала, от който е направена подметката и грайфера.
  • Избягвайте ходенето върху мокри повърхности и слабо осветени пространства.
  • Ако загубите равновесие, опитайте се по време на падането да се свиете леко и да отпуснете мускулите си. Така ще си осигурите по-голяма амортизация. Диагоналното падане ще предпази по-големите Ви костни структури от увреда.
  • Хранете се балансирано и разумно. По възможност избягвайте употребата на алкохол и цигари.

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирайте се!

Ако намирате статиите ми за интересни и полезни можете да се абонирате и да получавате седмичен бюлетин!