7 съвета за превенция от травми на глезена

Травми на глезена са с висока честота. Не е необходимо да сте спортист, за да травмирате глезена си. Няма човек, който поне 2-3 пъти годишно да не стъпи накриво и да не травмира, макар и леко глезена си.

синя торба лед върху крак

Обикновено механизмът на травмата е свързан с пренасяне на цялата тежест на тялото върху обърнат навън или навътре глезен. Това води до преразтягане на вътрешните/външните връзки. Еднократно разтягащо движение води до навяхване, но повтарящи се разтежения могат да бъдат предпоставка за възникване на глезенна нестабилност и да е причина за сериозна травма. Рискови спортове в това отношение са: футбол, волейбол, баскетбол и лека атлетика.

Затова тук искам да споделя няколко съвета с цел превенция на травмите в областта на глезена:

1. Обувките

Подбирайте внимателно обувките си. Те трябва да бъдат леки и удобни за да предпазват от травми на глезена. Дължината и широчината им трябва да съответства на размера на ходилата Ви. Дайте аванс по отношение на дължината, ако ще използвате обувката за преходи например. И аванс по отношение на широчината, особено ако ползвате стелки. Друг важен фактор е подметката на обувката. Тя трябва да е достатъчно гъвкава, за да може ходилото да се движи нормално.

2. Ходенето боси.

Това тренира адаптационните възможности на глезенно-ходилния комплекс към неравни повърхности. Отразява се положително на баланса и равновесието, както и на дълбоката проприорецепция. Тя ни ориентира за положението на частите на тялото ни в пространството.

3. Пръсти

Тренирайте пръстите на краката си. В обувките почти не се движат, а това е важно. Скоро попаднах на едно изследване, което показа връзка между мускулната активация на разгъвача на палеца и седалищната мускулатура, което има отношение към болките в кръста.

4. Укрепващи упражнения

С помощта на ластици с еластично съпротивление, работете за тазова и глезенна стабилност.

5. Сводове

Поддържайте сводовете на ходилото с укрепващи упражнения. За целта може да използвате дребни предмети, които да хващате и пускате с пръстите на краката си.

6. Подвижност

Увеличете подвижността. Клякайте! Това ще помогне да поддържате обема на движение в глезенната става и ще осигури гъвкавост на мускулите.

7. Масаж

Масажирайте ходилата си. Използвайте леснодостъпни топки с бодлички. Това ще помогне на цялото Ви тяло да се отпусне.

Тези съвети ще Ви помогнат да намалите рисковете от травма и да се чувствате по-сигурни. Все пак винаги съществува риск от възникването на травма и в следващите редове ще се опитам да Ви представя видовете травми и най-лекия път към възстановяването.

Клиничната картина на травмата зависи от засегнатите анатомични структури и тежестта на увреждането им. Не по-малко важен е и механизмът на нараняването. Травмата обикновено е съпроводена от болка и отток. При засягане на кръвоносен съд може да се образува хематом и кръвонасядане по кожата.При засягането на нервни структури ще има загуба на сетивност или изтръпване/мравучкане в зоната и дистално. Лигаментарните увреждания на един или няколко лигамента предизвикват значителна глезенна нестабилност и ограничават двигателната активност. Вероятно няма да може да обремените глезенно-ходилния комплекс и тежестта на тялото си, т. е. сгъването ще е затруднено и ще умате усещане за “поддаване” особено при сериозно навяхване. Травмата може да бъде:

  • лека – разтягане и микротравма на връзките;
  • средна – частично разкъсване на връзките;
  • тежка – пълно разкъсване на връзките и вътреставни увреждания (хрущял, синовиална обвивка, ставна капсула и/или фрактура)

Оценка на състоянието се извършва от лекар-ортопед, а изследванията, които може да включва прегледа са:

  • снемане на анамнеза – за вида и механизма на травмата;
  • физикално изследване на ходилото: оглед за деформации и неестествени движения и сетивност;
  • рентгенография: при съмнение за фрактура на костни структури;
  • ЯМР: за диагностика на нарушена цялост на меки тъкани;
  • доплерово изследване в случай на скрито кървене;
  • ЕМГ: за изследване проводимостта на нервните структури.
лечение на травма на глезен

След поставяне на диагнозата лечението може да бъде оперативно или консервативно. И в двата случая е необходима физиотерапия и кинезитерапия. При необходимост може да се възползвате от бързи и ефикасно възстановяване при нас! Благодаря за вниманието! Physio Be Active

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Абонирайте се!

Ако намирате статиите ми за интересни и полезни можете да се абонирате и да получавате седмичен бюлетин!